Månadens Designer Anton Sjöström

Denna månad har jag utsett en person som är mycket passionerad i sitt skapande, som går sin egen väg och som skapar design med igenkännbar identitet. Jag pratar om min studiekamrat från Linköpings Universitet Anton Sjöström som idag bor i Stockholm och tillverkar grymma tredimensionella produkter, främst i trä. Jag säger bara, kolla in denna kille! Så gedigna och coola grejer kommer ur hans hjärta och händer! 

Berätta om vad du gör och hur du arbetar!

Jag formger och tillverkar möbler, inredning och bruksföremål. Huvudsak i trä men arbetar även med metall, betong, och textila material. Jag gör ofta specialgjorda möbler på beställning, då träffas jag och kunden och tittar på önskemål, inspiration, materialval och design för att sedan ta fram några olika skisser beroende på hur omfattande projektet är. Ibland prickar man rätt direkt och ibland bollar man lite längre med detaljerna. Sen gör jag en ritning innan jag går in i verkstaden och rikthyvlar den första plankan. Det finns många som designar och många som bygger, jag tänker mig att det är grymt att göra båda, det ger en stor frihet att man har god kännedom om tekniker och material när man designar.

Vad driver dig i ditt arbete?

Passion och kärlek till materialet och hantverket skulle jag nog säga. Tidigare har jag bland annat ägnat mig åt skapande former som musik och bild men att ha en idé i huvudet som man sedan förverkligar till ett färdigt fysiskt objekt med sina egna händer ger en stor tillfredsställelse. Jag drivs också av tanken att erbjuda kvalitativa och hållbara möbler som kan åldras med värdighet och inte slängs så fort man målat om eller när det blir en ny årstid.

Om någon skulle kontakta dig imorgon om ett uppdrag, vilken typ av uppdragsgivare och vilken typ av uppdrag skulle du allra helst se att det var?

Det skulle gärna få låta ungefär såhär: “Hej, det är regeringen. Vi skulle också vilja göra världen till en finare och bättre plats och skulle behöva din hjälp. Låt oss börja i Sverige, med att ge jobb åt de mindre verkstäderna, snickerierna och fabrikerna runt om i landet som har stor erfarenhet och kunskap men blivit utkonkurrerade av de massproducerande industrierna. Och du ska rita möblerna!” Kanske är det dumt att vänta på det samtalet och istället försöka påverka folks konsumtionsvanor och öka deras kunskaper om hållbarhet så kommer det ge sig med tiden. Annars vore det utmanande med att göra möbler och inredningslösningar i större omfattning som åt restauranger samt offentliga utrymmen.

The Designer of the Month is Anton Sjöström who creates interior design products mainly in wood. Check out this awesome guy!

Månadens Designer Lisa Marie Andersson

Jag har länge inspirerats av Lisa Marie Anderssons vackra bilder och hjärtliga texter på Instagram. Lisa Marie driver företaget Up The Wooden Hills i Göteborg som tillverkar pappersprodukter, håller workshops i origami och stylar inredningsbilder. Up The Wooden Hills utstrålar för mig kvalitet, genuinitet och ren inspiration. Vill du se mer av Lisa Marie, hennes hem och arbetsplats, kolla in denna video som Elle Decoration har gjort. Grattis Lisa Marie, du är så värd utmärkelsen Månadens Designer!

Hur ser oftast en arbetsdag ut för dig?

Jag går upp tidigt på morgonen, brygger mitt morgonkaffe och äter frukost i lugn och ro samtidigt som jag lyssnar på P1. Efter det ägnar jag ett par timmar åt att svara på mail och resten av dagen försöker jag avsätta åt eventuella möten, ärenden och kreativt arbete. Vissa dagar går jag iväg en stund för att antingen simma, göra yoga eller ett styrketräningspass - det hjälper mig att hålla ett jämt fokus under arbetsveckan. Oftast får jag in lite av varje under mina vanliga arbetsdagar, sen har jag vissa perioder där jag ägnar mig nästan enbart åt kreativt arbete när jag arbetar med ett uppdrag exempelvis. 

Du har länge fotat fina inredningsbilder på instagram och har på senare tid börjat göra stylinguppdrag. Berätta hur du tänker när du arbetar med styling!

Jag tycker styling är som mest kreativt i form av stilleben. Jag har länge reflekterat över hur jag gör men det är som att jag bara får upp olika typer av bilder i huvudet i ett ständigt flöde, av saker jag sett i min omgivning, och sedan är det som att jag skapar något av det och kombinerar dessa olika tankebilder. Oftast tänker jag att den där saken skulle vara fin tillsammans med den, eller dessa färgerna passar bra ihop och så är det igång. För att hitta inspiration brukar jag ofta promenera runt i stan, titta på vackra bilder på Instagram och pinterest, samtala med vänner, lyssna på musik och läsa böcker. 

Jag tänker att du träffar mycket människor via dina workshops och kanske via Instagram.  Vad betyder nätverkande för dig i ditt arbete och vilka tips har du till andra som vill bygga ut sitt nätverk? 

Det stämmer precis! Nätverkandet betyder oerhört mycket för min del, för det är kunder och samarbeten med andra företag och personer som gör det möjligt för mig att driva min egen verksamhet. I arbetsammanhang är det också viktigt för min egen del att kunna ha kontakt med och träffa andra människor på riktigt för att visa att jag finns och skapa en personligare relation till varumärket. Jag rekommenderar att ta kontakt med personer som inspirerar eller kan bidra med kunskap till en och anordna en fika eller träff, på tu man hand eller med en grupp personer. Jag lär mig så mycket av andra människor och det är väldigt intressant och att få inblick i deras sammanhang och arbete. Personligen föredrar jag att ses på tu man hand, eller i grupp om tre, snarare än i större grupp, för samtalen blir mer fördjupade då. Inom den kreativa sfären som jag befinner mig i så arbetar många ofta på egen hand och befinner sig i liknande arbetssituationer som man kan relatera till och genom att etablera kontakt, samtala, stötta varandra och hålla ihop så kan man lyfta sina verksamheter tillsammans. Man utvecklas mycket både personligen och kreativt arbetsmässigt av att samtala och samarbeta med andra människor.

Jag har varit i många olika typer av nätverkssammanhang men de som är mest kvalitativa är sådana som är inriktade på något som är relevant för ens egen verksamhet. Jag tror det är viktigt att rikta nätverkandet så att det blir kvalitativt, snarare än kvantitativt. Man kan nätverka i olika sammanhang med nästintill alla men man måste också känna att det faktiskt är givande. Instagram har varit en oerhörd hjälp för min egen del för att komma in kontakt med andra som har liknande intressen och som också arbetar kreativt, så där rekommenderar jag verkligen att ha ett konto (om man inte redan har det). Det är bra att ha tålamod i nätverkandet också - oftast skördar man sina frukter av nätverkandet långt efter att det har ägt rum, och ibland äger det rum på helt oväntade sätt. Jag ser inte mingelpartyn som den traditionella plattformen för sådant utan jag tänker mig att mycket kontakt mellan människor, som också blir djupare, etableras just via sociala medier, mail och specifika sammankomster eller träffar. 

Jag tänker att det är bra att inte dra sig för att själv ta kontakt med någon man skulle vilja ha kontakt med och inte hålla tillbaka när det gäller att själv svara på frågor och dela med sig av kunskap och erfarenhet till andra. Och man ska aldrig tveka att be om hjälp från människor som jobbar i andra branscher som kanske kan bidra med kunskap som man inte själv har. Ibland uppstår det tillfällen när man behöver råd kring avtal, ekonomi, strategier osv - för det är helt orimligt att man ska kunna allting själv. De flesta blir väldigt smickrade och glada av att man frågar dem om råd och genom att göra det har man också kommit över ett eventuellt hinder och etablerat kontakt. 

The Designer of the Month is Lisa Marie Andersson, a Gothenburg based paper designer that runs the brand Up the Wooden Hills. Be sure to check out this inspiring woman! Her Instagram is highly recommended!

Månadens Designer Saga Mariah Sandberg

September är månaden då Saga Mariah Sandberg fyller år. Det visste jag inte när jag utsåg henne till Månadens Designer. Saga Mariah är en otroligt duktig tecknare som med hög produktivitet levererar förstklassig design och konst från sin inspirerande studio. Kolla in hennes designsida och konstsida för fler fina arbeten. Och grattis i dubbel bemärkelse Saga Mariah!

Du arbetar ju med olika verktyg, både för hand och digitalt, och med olika projekt och uppdrag. Berätta om hur du brukar lägga upp arbetet i studion och vad det är du gillar med ditt arbetssätt! 

-Jag har på gott och ont alltid haft svårt med begränsningar, eller att se begränsningar. Detta blandat med en stor entusiasm för det taktila, det man kan röra vid och hålla i, tror jag har resulterat i att jag varit nyfiken på och tagit mig an många medium. Varje medium bidrar med sin känsla till det färdiga verket, som i sin tur påverkar hur betraktaren läser verket. 

Beroende på vad det är som ska illustreras, och vilka färger som kan hjälpa till att sätta tonen för det verket, beslutar jag mig för ett medium. Ibland vet min kund vad de vill ha redan från början.

Som konstnär är själva processen det jag lägger mest tid på och som i slutändan blir min största upplevelse av mina egna verk. Så att arbeta med färger, pennor, papper, skissböcker och material som jag verkligen tycker om är viktigt för mig, och gör både process och resultat bättre. 

Jag gör av med stora mängder skissböcker, blyertspennor och papper till exempel, och ser till att de alltid finns till hands!

Mina favoriter är:

Skissbok

Mekanisk skisspenna 

Skisspenna 

Papper för kol, blyerts och färgpenna (Daler Rowney Heavy Weight)

Färgpennor 

Vattenfast bläckpenna

 

 Illustrationer för Ica Kaffe

Illustrationer för Ica Kaffe

Vilka är skillnaderna mellan konst och design för dig och hur speglar det av sig när du arbetar?

-Den konst jag skapar har ett syfte som defineras av mig och utgår ifrån mig, medan design skapas för min kund, deras varumärke och deras slutkund. Design ska förpacka ett varumärke, spegla deras löften och attrahera deras målgrupp. Design är som en visuell länk och ett visuellt språk mellan varumärke och människa. Min konst speglar min inre värld och mina tolkningar av saker som berör mig. 

Tillvägagångssättet när jag skapar design och konst är helt olika, vid ett designjobb kopplar jag bort min egna värld och koncentrerar mig på att kanalisera och manifestera min kunds behov. När jag målar gör jag det motsatta, jag går in i min egen värld helt och stänger ute allt annat.   

Design är oftast en social process som behöver andras reflektioner samt ibland även diskussioner om problemlösning och tillvägagångssätt, mitt konstnärliga skapande är däremot introvert och där har jag ett stort behov att vara ifred och jobba ostört. 

Även fysiskt är det viktigare att vara frisk och välmående när jag målar, då jag arbetar med original och måste undvika att vara trött och darrig med grumlig blick.

Design, upplever jag, kan man ofta utföra trött och risig, så länge man kommit förbi idéfasen och vet vad det är man ska utföra! 

 From  Noctu Florere , a collaboration with the photographer  Daniel Stigefelt

From Noctu Florere, a collaboration with the photographer Daniel Stigefelt

Du representeras ju av Söderberg Agentur. Vilka tips kan du ge till andra som vill göra ett bra intryck i agenturvärlden?

-En Agentur är ett intimt samarbete mellan kreatör och agent där ni tillsammans delar kund men har olika arbetsroller. Du som kreatör gör det kreativa handarbetet och agenten sköter förhandlingar, juridik, administration och i viss mån projektledning. 

För en Agentur är det lika viktigt som det är för dig att du drar in jobb, så de behöver veta att du är attraktiv på arbetsmarknaden. Du behöver titta på dina egna verk objektivt och hitta dina styrkor och tänkbara arbetsområden. Är du bra på förpackningsdesign? Advertising? Böcker och kataloger? Visa upp för agenturen vad du vill satsa på och inom vilka områden du kan tänka dig att pitcha. 

En Agentur och kreatör delar nämligen även på införsäljningsjobbet, så du bör visa dig villig att göra din del av jobbet. Saknar din portfolio något? Berätta att du är beredd på att fylla på med mockups eller specjobb. Tillsammans kan ni hitta en inrikting som passar dina styrkor och som också kan attrahera kunder.

Det är viktigt att se det som att du och Agenturen arbetar tillsammans, och att du visar delaktighet i planerandet av din karriär. Agenturer jobbar mot kommersiellt gångbara manér och idéer, så var beredd att se kritiskt på dina kreationer och välja ut de som passar marknaden. 

 Mönstret Bird Girl.

Mönstret Bird Girl.

Saga Mariah Sandberg is the Designer of the Month. Check out this talented and hard working woman´s design site and art site!

Månadens Designer Emma von Brömssen

Sedan en tid följer jag Emma von Brömssen på Instagram. Mönsterdesignern från Göteborg som i sina bilder och produkter förmedlar en känsla av hav med blå toner och organiska former. Emmas produkter ger uttryck för gedigen kvalitet och proffessionalitet. Hon målar ofta sina mönster, vilket jag tycker är fint. Att handen är med och skapar i en tid då mycket görs digitalt. Emma von Brömssen är väl värd titeln Månadens Designer i augusti!

Du har ju arbetat med flera kända varumärken som House of Rym, Eco-Boråstapeter och Svenskt Tenn. Berätta om hur ett samarbete kan slå rot och hur processens gång kan se ut!

-I nästan alla fall har jag blivit kontaktad av kunden. Ibland kan kunden vara intresserad av att producera ett specifikt mönster som jag har ritat. Men i de flesta fall vill kunden att jag ritar ett eller flera mönster för en specifik produkt. Ibland får jag en brief om vilken målgrupp och ungefär vilken stil. Om jag får fria händer brukar jag själv göra en moodboard som visar känsla/färg/stil/målgrupp för att ringa in lite och bolla med kunden i ett tidigt skede. Även ringa in vilken typ av mönster de är ute efter. Om det är ett ytmönster eller ett mera berättande mönster.

Sen börjar jag skissa och bygga upp ett mönsterskelett. Jag skissar upp på ett stort pappersark och fyller sedan i med bläck eller vattenfärg. Jag tänker på rapporteringen från början. Det färdiga arket är sedan en rapport ur mönstret.

Hur ser du på förhållandet mellan ditt eget varumärke och ditt kreativa skapande, finns det begränsningar i lusten och skapandet för att det ska gå hand i hand med ditt varumärke?

-Jag försöker ha samarbeten som resulterar i design som jag kan stå för. Ibland blir det inte alltid så, men det kan vara svårt att förutse innan i vissa fall. Det jag promotar på insta och det jag säljer i min egen webshop är sådant som jag kan stå för. Jag försöker att bara tacka ja till uppdrag som känns roliga och kreativa.

Vad ser du fram emot i höst gällande ditt arbete?

-Jag kommer att lansera en tapetkollektion i samarbete med ett svenskt tapetvarumärke. Fler nya produkter i samarbete med House of Rym och även en del nyheter i min egen webshop. 

The designer of the month is talented Emma von Brömssen!

Månadens Designer Future Days

Månadens Designer i juni är spännande Future Days! Jag gillar de snyggt färgstarka och skarpa pappersprodukterna som denna designstudio från Malmö designar och tillverkar. Min nyfikenhet har också väckts kring influenserna bakom designen och kring det sätt som produkterna exponeras i bilder. Här kommer svaren, håll till godo och grattis till Kim som driver Future Days!

Berätta om Future Days och varför studion startades!

-Jag har varit inne på postmodernismen sedan tidigt 90-tal och i Malmö finns det många fina byggnader i denna stil. Future Days kom till genom att jag på instagram publicerade bilder på dessa byggnader med taggen #modernaposten. Jag kände ett stark kreativt driv att skapa något ur detta och började gestalta dessa postmoderna intryck i form av pappersskulpturer. Eftersom jag vid den tiden arbetade som förpackningsdesigner på Tetra Pak låg papper väldigt nära och jag kunde rita upp dessa redan i datorn och sedan skära ut dom relativt snabbt.

Vilka influenser ligger bakom designen och namnen på produkterna?

-1987, mitt i postmodernismens storhetstid och då Swatch och MTV var de som formade populärkulturens uttryck, upptäckte jag skateboardvärlden och blev helt knockad av formspråket i deras grafiska designvärld. Både det dekonstruerade, livsbejakande och attitydstarka uttrycket och skateboarden har följt med mig sedan dess. Vivienne Westwood och Malcolm McLarens tidiga kollektioner, som också arbetade postmodernt med att återanvända grafiska utryck, dekonstruera dom och sätta ihop dom med övertydliga färg och formrelationer, är en återkommande stark referens i mitt eget skapande. 

När jag sitter och arbetar, både vid datorn och med att skära ut och vika nya produkter, lyssnar jag väldigt mycket på musik. Jag jobbar bäst till New Wave-musik från tidigt 80-tal har jag märkt, och musiken hjälper till att skapa en stämning och attityd som jag känner mig stark och bra i. Namnen jag ger skulpturer och produkter kommer ofta direkt medan jag lyssnar och jobbar samtidigt, stannar upp, märker att "shiet, den här låten passar ju riktigt bra med formen på det jag har i händerna" och då måste jag ju använda det! 

Det var nästan kusligt när jag vid en tid snöat in helt på en ömsint och sofistikerat vacker låt som heter Sapphire med John Martyn och jobbade samtidigt med ett diamantformat sängbord. 

Hur arbetar du med att sprida designen och skaffa nya återförsäljare?

-Jag stylar, ljussätter och fotar produkterna hemma med mina egna favoritsaker och tavlor, sammanställer bilderna med lite grafik och text till en sorts pressrelease som jag mailar ut till tidningar, butiker och bloggar. Jag instagrammar rätt flitigt med, blandar mitt vanliga babbel med produktbilder och annat som händer mig och Future Days. Det är trevligt tycker jag. Och det har funkat rätt ok hittills får jag säga. Jag har en agent som hjälper mig med den danska och norska marknaden. De representerar andra designers med, bland annat Snowpuppe, och har ett bra nätverk med butiker redan. Så de är en bra hjälp.

The Designer of the Month is Future Days! A design studio from Sweden who design and produce very cool and colourful products in paper! Be sure to check them out!

Månadens Designer Lisa Bengtsson

Månadens Designer är Lisa Bengtsson som driver det framgångsrika mönsterföretaget Studio Lisa Bengtsson! Lisa går alltid sin egen väg med livfulla kollektioner som inte anpassar sig efter det kommersiellt gångbara. Hennes produkter lever i en alldeles egen sfär och finns att finna hos mängder av återförsäljare. Dessutom har Lisa en toppenbra blogg som uppdateras ofta och inspirerar mig mycket varje vecka! Grattis Lisa, du är grym!

Berätta hur en dag kan se ut på Studio Lisa Bengtsson, har ni t.ex. några rutiner som ni gör varje dag?

En dag kan se väldigt olika ut för oss på Studio Lisa Bengtsson. Alltifrån att spåna på nya idéer, klippa i tidningar, skissa, leta i gömmor och kreera till att mer hålla på med ren administration som fakturor eller kontakta alla återförsäljare eller packa odrar som beställts. Då vi inte är så många här i studion så blir det till att göra allt som måste göras men sen försöker vi att avsätta tid för att vara kreativ, men de mer ”tråkiga” företagssakerna gör också att man blir mer sugen på att vara kreativ så lite av allt är bra. 

Det vi gör i stort sett varje dag är att morgonfika :)

Hur går du tillväga när du ska ta fram en ny kollektion?

Oftast har jag samlat mycket idéer i huvudet och gått och funderat men inte vågat börja skissa det på papper. Sen sätter jag igång att klippa och leta inspirationbilder där jag försöker sätta känslan, färg och tema. Letar även efter ett eller flera ord som man kan hålla sig till tex ”go bananas” eller liknade vilket tema/känsla det hela ska andas. Sen när man är i rätt mood så börjas det med snabba skisser för att få fram det man känner i huvudet på papper. Får jag inte snabb feeling så slängs det, så oftast rätt snabbt känner man vilken spår man ska köra på…men det är en intensiv period med svett och tårar till man kommer fram till sin älskling :) 

Sen tar originalen oftast sjuk lång tid. 

3.jpg

Vad tror du har varit/är nyckelfaktorerna till att Studio Lisa Bengtsson idag är ett etablerat och välkänt mönsterföretag i Sverige?

Hmm, jättesvårt att säga men jag tror att jag har min stil och hade en rätt unik stil när jag slog igenom då de flesta mönsterdesigners visade något annat. Hela min vision är att vara personlig hela vägen. Jag gör kanske inte design för alla men de som gillar det gillar det ordentligt och jag försöker hålla min stil fast även utmana mig själv för att inte fastna i samma spår. Jag tror att jag inte är en så kallad typiskt nordisk/svensk designer vilket också gör att man sticker ut.

The Designer of the Month is Lisa Bengtsson, a unique pattern designer who always goes her own way! Be sure to check her out!

Månadens Designer Bea Szenfeld

Det är april och Månadens Designer är ingen annan än Bea Szenfeld! Bea Szenfeld kanske inte behöver någon närmare presentation. Hennes framgångar inom modevärlden har gjort hennes namn välbekant för många. För mig är Bea en stor stilmässig inspiratör. Hon är en cool designer som alltid går sin egen väg och som skapar otroliga kreationer i bland annat papper. Just nu är Bea aktuell med utställningen ArtCouture- I huvudet på Bea Szenfeld som visas på Dunkers Kulturhus i Helsingborg fram till 30 augusti.

1. Hur kan en arbetsdag se ut för dig?

Det är väldigt olika...jobbar jag i ateljén med mina assistenter så är dagen fylld med handledning och kreativitet. Ska jag föreläsa eller sätta upp utställning så är den dagen oftast utan mottagning på mobilen och kånkande på lådor och väskor. Men generellt så är mina arbetsveckor och dagar långa, jobbar minst 6 dagar i veckan och är uppe med tidningsbuden.

2. Vad driver dig i ditt yrke som designer?

Någon slags reptilhjärna...en autopilot som bara vill göra och förverkliga och testa olika idéer.

3. Vilka tips och rekommendationer vill du ge till personer som är i början av sin designkarriär?

Att hantverk är något som tar tid. Det är inget som man kan efter en sommarkurs...utan något som man måste öva och öva och nöta på.

Utbildning är A och O! 

Jag får jätte mycket mail och frågor om hur man ska slå sig fram osv och det finns inget generellt svar på detta....mitt heta tips är att det du ska jobba med är det du vill och orkar jobba med 7 dagar i veckan 24 timmar om dagen. 

It's April and the Designer of the Month is none other than Bea Szenfeld! Bea Szenfeld may not need any introduction. Her success in the fashion world has made her name familiar to many. For me, Bea is a great stylistic inspiration. She is a cool designer who always goes her own way and create incredible creations in paper, among other materials. Right now, Bea has the exhibition ArtCouture- In the mind of Bea Szenfeld displayed on Dunkers in Helsingborg, Sweden until 30th August.

Månadens Designer Hanna Dalrot

Jag har varit nyfiken på henne en tid. Hon har ett eget uttryck, hon har nominerats till designpriset Nova, hon är en av grundarna till Viltra Designstudio och hon arbetar idag som designer på IKEA. Månadens Designer i mars är Hanna Dalrot! 

1. Berätta hur det är att arbeta med design på IKEA!

När jag tog min examen från Beckmans designhögskola så blev jag tilldelad ”IKEA-stipendiet” en fem månader lång praktikperiod på IKEAs designavdelning i Älmhult. Det var verkligen en dröm som gick i uppfyllelse! Som praktikant på IKEA så arbetar man med egna projekt och min praktikperiod var otroligt spännande och lärorik. Jag kände direkt att jobbet passade mig väldigt bra och efter mina fem månader i Älmhult så fortsatte jag att arbeta som frilansdesigner. Sedan september så arbetar jag som inhouse desiger på IKEA of Sweden i Älmhult. 

Jag upplever att jag har världens roligaste jobb! Arbetet är väldigt omväxlande och ingen dag är den andra lik. Jag arbetar i flera projekt parallellt. Ofta befinner sig projekten i olika faser och det är skönt att varva olika uppgifter under dagen. Jag arbetar först med skisser och modeller och går sedan vidare till att rita digitalt. Den digitala ritningen resulterar ofta i en fullskalemodell för att få rätt uppfattning om produktens proportioner. 

Designavdelningen ligger i Älmhult och jag får ofta frågan om hur det är att bo där. Jag veckopendlar från Stockholm och är i Älmhult under veckorna. Det är ju en aspekt av jobbet, men jag trivs väldigt bra med att pendla och att bo i Älmhult. Det gör också att jag kan fokusera väldigt mycket på mitt jobb när jag är nere i Småland. Att ha nära till skogen tror jag ger energi till min kreativa process. 

 Textila Landskap /// Jag växte upp i en dal omgiven av berg. Nyanser av ljus, strukturer av mark, kalhyggen, trädstammar, älvens spegel och bergens silhuetter. Naturens uttryck, min inspiration, mitt verktyg och min kreativitet. Dessa element har legat till grund för en kreativ och konstnärlig process där det textila experimentet stått i fokus. Med silhuetter som utgångspunkt och inspiration har jag skapat en kollektion textila mönster där naturens uttryck möter det tredimensionella rummet.

Textila Landskap /// Jag växte upp i en dal omgiven av berg. Nyanser av ljus, strukturer av mark, kalhyggen, trädstammar, älvens spegel och bergens silhuetter. Naturens uttryck, min inspiration, mitt verktyg och min kreativitet. Dessa element har legat till grund för en kreativ och konstnärlig process där det textila experimentet stått i fokus. Med silhuetter som utgångspunkt och inspiration har jag skapat en kollektion textila mönster där naturens uttryck möter det tredimensionella rummet.

2. Vilka är de största skillnaderna i att arbeta med design på ett så stort företag som IKEA och att driva eget företag i designbranschen tycker du?

Det finns både stora och små skillnader i att arbeta på ett stort och ett litet företag. Jag har tidigare drivit en egen designstudio tillsammans med Industridesignern Erik Westerdahl. Min designprocess fungerar på samma sätt oavsett om jag jobbar i mitt egna företag eller för IKEA. Sen är det skillnader i hur man jobbar och resultatet av ett projekt. Jag ser mitt skapande som en möjlighet att förbättra människors vardag estetiskt och funktionellt. I mitt arbete på IKEA får jag möjlighet att rita produkter som kan komma att möta en hel värld. Det känns otroligt häftigt! Att jobba tillsammans med andra ger olika infallsvinklar på processen. När man har ett samtal omkring ett projekt kommer man ofta fram till lösningar som man kanske inte skulle ha kommit på själv.

I mina projekt arbetar jag tillsammmans med designers, produktutvecklare och tekniker. Att få ta del av mina kollegors material- och produktionskunskap är otroligt spännande och lärorikt. Att arbeta med andra ger energi både till mig , min process och till mina produkter. 

  Lampan Snöbär ///  Lampan Snöbär gjorde jag på sista året på Beckmans Designhögskola. Tanken var att göra något på temat kristallkrona. Jag valde att arbeta med snöbollsbusken som utgångspunkt. Lampan blir ett uttryck för naturens detaljer, samspelet mellan den sköra kvisten och klustret av stora bär.

Lampan Snöbär ///  Lampan Snöbär gjorde jag på sista året på Beckmans Designhögskola. Tanken var att göra något på temat kristallkrona. Jag valde att arbeta med snöbollsbusken som utgångspunkt. Lampan blir ett uttryck för naturens detaljer, samspelet mellan den sköra kvisten och klustret av stora bär.

3. Hur tänker du när du designar nya egna produkter gällande dina egen lust/ditt eget uttryck samt försäljningen av dem/vad andra ska tycka om dem?

Jag ser mitt skapande som en kombination mellan det tredimensionella och det grafiska. Ofta kommer idéerna till mig som som silhuetter. Snabba skisser på en silhuett blir som ett grafiskt mönster och idéerna går från platt skiss till tredimensionell form genom modellbygge. Det är i modellbygget som jag styr proportionerna och uttrycket genom att vrida och vända på formerna.

När man arbetar i processen med att ta fram en ny produkt så är det många olika tankar, inspiration och idéer som tillsammans blir den färdiga produkten. Som formgivare vill man givetvis att slutprodukten ska kommunicera det som varit viktigt i processen. Kanske har en speciell inspiration legat till grund för produkten. Jag är uppväxt i en liten by i norra Dalarna och jag hämtar mycket av min inspiration från naturen. Då är det fint om kunden kan se kopplingen mellan naturen och produktens uttryck såsom färg, struktur och silhuett. 

För mig är produktionsprocessen och produktens mottagande på marknaden intressanta delar som jag arbetar aktivt med i min designprocess. Självklart så funderar man på hur en produkt kommer att mottas på marknaden. Hur en produkt mottas påverkas även av kontexten runt omkring. Vart säljs produkten? Hur ser förpackningen ut? Förstår kunden produktens funktion?

Jag tror att det kan vara hämmande för processen att fastna för mycket i dom tankarna. Man måste försöka lita på att processen kommer att leda fram till ett intressant slutresultat. 

 Silhuetts /// Ett samtida bestick med en stark karaktär där jag arbetat med att förenkla och förstärka det traditionella silverbestickets ornamenterade kant. Besticket Silhuett formgavs hösten 2010 under ett samarbetsprojekt med bestickstillverkaren Gense/Mema GAB.

Silhuetts /// Ett samtida bestick med en stark karaktär där jag arbetat med att förenkla och förstärka det traditionella silverbestickets ornamenterade kant. Besticket Silhuett formgavs hösten 2010 under ett samarbetsprojekt med bestickstillverkaren Gense/Mema GAB.

I have been curious about her for a while. She has got her own expression, she has been nominated for the Design Award Nova, she is one of the founders of Viltra Design Studio and she currently works as a designer at IKEA. Designer of the Month in March is Hanna Dalrot!

Månadens Designer Patrik Hansson

Månadens Designer i februari är Patrik Hansson! Patrik är designern bakom märket Patrik Hansson Jewellery och en av mina förebilder vad gäller exponering och presentation av sitt arbete . Patriks öga för, och strävan efter perfektion syns i alla delar som han gör- allt ifrån de otroligt välgjorda smyckena till bilderna på dem och hemsidans utseende. Patrik är väl värd att bli Månadens Designer med andra ord!

 

Berätta hur en arbetsdag kan se ut för dig!

En typisk arbetsdag för mig startar klockan 7 på morgonen i min verkstad. Jag arbetar normalt mellan 7 - 16 och dagen fylls med att tillverka beställda smycken, kundkontakter och skissarbete. Jag försöker att dela upp uppgifterna så att jag tex. tillverkar smycken på förmiddagen och skissar på eftermiddagen så jag får fokus på den uppgiften jag håller på med för tillfället. Skissarbetet sker med både papper och penna men väldigt ofta i metall.

2. Hur ser din arbetsplats ut?

Jag har min verkstad i ett gammalt slakteri, en ganska ruff lokal med gult gammalt klinkergolv. Lokalen är uppdelad i 2 delar, en grovverkstad och ett rum där jag har min arbetsbänk, där allt finlir görs. På min arbetsbänk omges jag av alla dessa små fräsar, borrar, filar, sågar och en och annan skissmodell i metal. Här råder inget kreativt kaos utan det är ordning och reda som gäller för mig :)

3. Vad arbetar du med just nu?

 Jag arbetar med några nya idéer till smycken i guld. Min vana trogen så jobbar jag med det grafiska, geometriska formerna som jag tycker så mycket om. Jag  håller också på att ta fram ett displaysystem för mina smycken för att ytterligare stärka mitt varumärke i butikerna.

© Patrik Hansson Jewellery

Designer of the Month in February is Patrik Hansson! Patrik is the designer behind the brand Patrik Hansson Jewellery and one of my role models in terms of exposure and presentation of ones work. Patrik's eye for and endeavor of perfection is seen in all parts that he does, from the incredibly well-made jewelery to the pictures of them and the website's appearance. Patrik is well worth becoming the Month Designer in other words!

Månadens Designer Lina Johansson

WOOP WOOP! Jag är glad att presentera en ny serie här på bloggen! Serien heter Månadens Designer och kommer varje månad under hela 2015 att bjuda på en intervju med en designer som väcker inspiration och nyfikenhet hos mig! Månadens Designer i januari är superduktiga Lina Johansson som designar inredningsprodukter bland annat i form av mattor, kuddar och posters!

1. Varför arbetar du med design?

Kreativiteten som krävs för att arbeta med formgivning är inget man styr över själv - finns den där så finns den där, och då behöver den få komma till uttryck. Så upplever jag det i alla fall. Jag har alltid tyckt om skapandet, att få en idé och se till att den blir förverkligad. Det är en häftig känsla att gå från en idéskiss på ett papper till en färdig produkt på en butikshylla.

Som egenföretagare kan jag själv styra över min formgivning - färg och form, produkt och material, leverantör och produktion. Jag har alltid varit självständig och velat göra saker på mitt eget vis, så det passar mig bra.

2. Vad ger dig inspiration och motivation?

Inspirationen kommer från många olika håll. När den sinar brukar jag bläddra i böcker med grafisk formgivning, och då främst affischer genom tiderna - allt från teateraffischer till politisk propaganda. Eller så tar jag kameran och går ut och letar efter inspiration. Det brukar vara lätt att hitta former, färger, mönster och ytor att inspireras av både i naturen och i stadsbilden, bara man tar det lite lugnt och tittar sig noga omkring. Och så är jag förtjust i mindre svenska designföretag från 60- och 70-talet, som Mah-Jong och 10-gruppen - dels i den modiga, färgstarka estetiken, men kanske främst i idéerna och idealen som eldsjälarna bakom dessa företag stod för.

3. Vad har du på gång just nu?

Just nu har jag fullt upp med förberedelserna inför inredningsmässan Formex som öppnar 14 januari. Jag har kämpat på med att försöka få klart några produktnyheter att presentera på mässan, men hösten var så hektisk att jag inte riktigt har hunnit med allt jag planerat. Men senare i vår kommer jag få in nyheter i mitt sortiment, bland annat tyger som metervara i några olika mönster och barnfiltar.

This is a new blog series that will publish one interview every month during 2015 with a designer that inspires me! Designer of the Month in January is talented Lina Johansson who is designing rugs, cushions and posters among other things.